בעקבות הקול שלי
הפעלה לילדים
בסיפור דני פוחד להשמיע את הקול שלו. לכולנו קרה שפחדנו פעם לנסות משהו – יש שמפחדים מחרקים, מלהישאר לבד בבית, מלהיכנס לכיתה חדשה שלא מכירים בה אף אחד, מחושך, ממהירות או מגבהים. הבעיה היא לא הפחד אלא הפחד מהפחד... הפחד שגורם לנו לא לנסות ולא להתמודד.
על פי הספר: בעקבות הקול שלי
מאת: אסנת שיר-וישינסקי וד"ר פנינית רוסו-נצר
לְתַרְּגֵל אֶת מָה שֶּמִתְקַּשִיםּ בֹו וְלֹא לְוַּתֵר לְעַצְמיִ
בכל פעם שהפחד עולה – אנחנו יכולים להזכיר לעצמנו שאנחנו מסוגלים להתמודד ולומר לעצמנו בלב מילים מחזקות. ככל שנתרגל אותן יותר, נוכל להזכיר לעצמנו לא לוותר.
תרגיל:
נכין ביחד את ה"מנטרה" שלנו – המנון שמחזק ושומר עלינו: ציירו או כתבו שלושה משפטים שעוזרים לכם לזכור שאתם חזקים יותר מהפחד ולא מוותרים. למשל: "אני זוכרת שגם אם לא אצליח, לפחות ניסיתי"; "אני יודע שכבר הצלחתי פעם, אז אני יכול לעשות את זה שוב".
לִשְׁאֹף אֲוִיר וְלִנְשֹׁף כְּדֵי לְהֵרָגַע וּלְחַזֵּק אֶת הַקּוֹל שֶׁלִּי
כשקשה לנו או מפחיד, הנשימות שלנו נעשות מהירות והגוף מגיב בהתכנסות, בדפיקות לב מואצות, בתחושת לחץ בחזה או בכאב. במצב כזה, מאוד עוזר להרגיש את הגוף שלנו, לחבק אדם אהוב או בובה, ולנשום עמוק - להחזיר לעצמנו את האוויר.
תרגיל: קחו פסק זמן למתיחה של הידיים למעלה ולמטה, לסיבוב של הראש והצוואר, וגם לנשום: דמיינו שאתם מחזיקים ביד ימין פרח אהוב, תריחו אותו עמוק לריאות, תחזיקו קצת בפנים, ועכשיו דמיינו שאתם מחזיקים ביד שמאל נר – נשפו חזק כדי לכבות אותו. ועכשיו שוב.
לִקְפֹּץ לַמַּיִם גַּם אִם נִדְמֶה שֶׁלֹּא מַמָּשׁ מוּכָנִים
הפחד הוא חלק ממי שאנחנו, אומץ הוא לא שאין פחד אלא שאנחנו מוכנים להרגיש את הפחד ובגל זאת לקפוץ למים ולהתמודד. כאשר אנחנו מקבלים את הפחד ורואים בו חלק מאיתנו ובכל זאת פועלים ומתייצבים מולו, אנחנו לומדים מההתנסות, מגלים בעצמנו כוחות שלא הכרנו ומתחזקים. כמו גיבורי על – הם אמיצים כי הם מנסים ומעזים לקפוץ למים. אז בואו נקפוץ יחד למים...
תרגיל: בחרו מהאינטרנט (או מהנייד) תמונה של "גיבור על" שאתם מעריצים:
איזה גיבור/ה בחרתם להיות?
מה יש בדמות שבחרתם שהזדהיתם איתה?
מה היא/הוא עשו כדי לקפוץ למים באומץ? מה אתם יכולים ללמוד ממנו/ממנה ולנסות גם?
לִזְקֹף אֶת הָרֹאשׁ וּלְחַיֵּךְ וְכָךְ לְהַבְרִיחַ אֶת הַפְּחָדִים
יש הרבה יתרונות להרגשה טובה, חוץ מזה שזה עושה לנו טוב בלב ובגוף, זה גם בריא עבורנו – זה מרחיב את הפרספקטיבה שלנו, עוזר לנו לפתור בעיות באופן יצירתי יותר, לזהות יותר אפשרויות להתמודדות, לבנות יכולות ומשאבים, וגם להצליח יותר ולפתח קשרים טובים יותר עם אחרים.
רגשות חיוביים גם יכולים לעזור לנו להתמודד עם תקופות מאתגרות בחיים ולמלא אותנו בכוחות, ממש כמו שמטעינים בטריה של טלפון או של מחשב.
כשאנחנו יודעים מה הם חטיפי האנרגיה שמחזקים וממלאים אותנו באנרגיה, אנחנו יכולים לבנות ולחזק את "השרירים" והכוחות שלנו, ובזכותם להצליח יותר וגם להתמודד טוב יותר בתקופות מאתגרות יותר כי הבטריה שלנו מלאה ויש לנו יותר כוחות.
אז מה ממלא את הבטריה שלכם? מהם חטיפי האנרגיה שלכם?
תרגיל: גזרו מעיתונים, או חפשו באינטרנט, תמונות ש"מדברות" אליכם – מקומות, אנשים, שירים, ציטוטים, מזכרות מרגעים משמחים או מעוררי גאווה, שהם עבורכם "חטיפי אנרגיה" שאתם אוהבים ומטעינים באנרגיה ונותנים לכם כוח. צרו מכל מה שמצאתם או גזרתם קולאז' אישי, כרזה או חוברת צבעונית שהיא תזכורת לחטיפי האנרגיה שלכם וגורמת לכם לחייך.
לְהַזְכִּיר לְעַצְמִי אֶת הַתְּכוּנוֹת הַטּוֹבוֹת וְאֶת הַמַּעֲלוֹת שֶׁלִּי
אנחנו נוטים להתמקד בדברים שמעכבים אותנו ופחות בדברים שמקדמים אותנו - התכונות הטובות שלנו , הכוחות שלנו וההצלחות שלנו. גם דני בתחילת הסיפור התמקד בפחד ולאחר מכן, לאחר שגילה את המעלות שלו הצליח להתמודד עם הפחד ולענות את התשובה הנכונה בכיתה. אז בואו נכיר קצת את התכונות הטובות והמעלות שלנו. ממש כמו שיש לנו בשפת האימוג'ים כל מיני פרצופים שעוזרים לנו לזהות ולדייק איך אנחנו מרגישים, כך גם שפת החוזקות יכולה לעזור לנו לדייק את החוזקות והמעלות הטובות שלנו ושל אחרים.
תרגיל: השלימו בכתב או בציור את המשפטים:
דבר שהצלחתי בו לאחרונה.....
מחמאה שקיבלתי לאחרונה.....
הדבר שאני הכי מצליח בו הוא .....